Din presentgrossist som levererar över hela Sverige

Aromaterapi - Hemdoft - Himmelskt Badrum

Sök efter det bästa inom presentartiklar idag

Ancient Wisdoms Historia

I början.. Observera att detta meddelande skrevs av David (AW-grundaren) i november 2016 när han firade AW:s 21-årsdag... och beskriver AW:s födelse. Det var en blöt kall torsdagsmorgon en lång tid innan Google och Facebook, och när jag lade ut mitt marknadsstånd på en Sheffield-gata var jag mer än orolig för vad folk skulle tycka. Men jag var redo vid åtta, mitt ödmjuka erbjudande låg på det enkla båset... och stampade från fot till fot väntade jag på min första kund. Några månader tidigare hade jag läst en bok som heter "Ancient Wisdom" - nu slutsåld. Boken lyfte fram många saker som verkar felplacerade i historien - pyramiderna, Stonehenge etc. Samtidigt hade jag forskat om aromaterapi. Det slog mig att eteriska oljor hade använts i tusentals år och forntida människor måste ha vetat mer om dem - (läkande och förtrollande) än vi kanske gjorde. Så jag satte ihop de två och utarbetade märket "Ancient Wisdom" långsamt (mycket långsamt, inget Internet minns) jag hittade leveranser av oljor. Jag hittade en krukmakare nere i Stoke som gjorde mig min egen design av oljebrännare och investerade i en pall-last med ljus. Sanningen var att jag var stenkross, varenda krona och mer lade jag in i min ovanliga detaljhandelsverksamhet. På den tiden hade ingen någon aning om vad aromaterapi var, oljebrännare var något nytt och det här var Yorkshire! Den första personen att närma sig var en välbyggd dam av färg med en bred Yorkshire-accent. När hon tog upp en flaska lavendelolja frågade hon mig bryskt "vad är det bra för, pojken?" Åh, jag sa när jag kom ihåg mina Julia Lawless-citat... "det är bra för att koppla av, hjälper dig att sova och om du bränner dig är det en fantastisk helande olja"..

Jo jag kan minnas det klart som dagen.. hon tittade på mig, tog in mig med stora bruna ögon och sa med låg röst; "Du är helt jävla galen". Och vandrade iväg till frukt och grönsaker. Ni kan föreställa er hur jag kände. Första dagen sålde jag en lavendelolja och gav bort lite teträd till en prickig tonårstjej. Jag gick hem och nästan packade in den. Dagen därpå bestämde jag mig för att jag skulle ta mig samman och lade ett erbjudande, Lavendelolja, Oljebrännare och en nattlampa...Jag staplade upp oljebrännarna i brödkorgar med ett stänk potpurri för gott skull för £4,50. Jag sålde mitt första oljebrännarset på fem minuter... och Ancient Wisdom föddes. Snart skulle jag sälja femtio set om dagen och hittade gradvis kunder till mitt utbud av eteriska oljor. Jag utarbetade en rad doftoljor - jag lade mitt hjärta i det sortimentet och jobbade kvällar för att få det rätt, jag lyssnade på kundfeedback och jag är ganska säker på att den där trevliga damen som avvisade min lavendel blev en vanlig kund för doftoljor. 

Det var otroligt nog... 21 år sedan idag.

Den 16-11-16 är det Ancient Wisdoms tjugoförsta födelsedag. Vi firar i stor stil! Sedan dess... har företaget vuxit, med några upp- och nedgångar, till att vara ett internationellt presentvaruföretag, vi säljer fortfarande lavendelolja, doftoljor och oljebrännare. Och även 10 000 andra produkter till mer än 60 000 kunder över hela världen. Med lager i Indonesien, Kina och Storbritannien... vi kunde verkligen inte ha kommit hit utan dig. 

Våra fantastiska kunder har alltid stöttat detta företag med feedback, idéer och kritik (när vi behöver det), våra kunder - DU - har format AW och hjälpt oss till vår födelsedag. 

Vi vill säga tack.. till DIG. 

David Hardy - Manager Director



Fenixeffekten

Observera att detta meddelande skrevs av David (AW-grundaren) i november 2016 strax efter vår 21-årsdag som företag... 

Nu vet jag att du är riktigt upptagen, men om du har tid, slå dig ner, häll upp ett glas vin eller gör dig en god kopp te och låt mig berätta historien om Ancient Wisdom och Fenix. Allt började på ett kallt och blåsigt marknadsstånd. Du kanske har läst min berättelse om den första handelsdagen. Den resan därifrån till nu, över tjugoen år, har inte varit utan upp- och nedgångar. Inte utan ett antal fullständiga katastrofer. Det har varit hårt arbete, mycket roligt men inte utan hjärtesorg. Mycket gick fel, misstag gjordes, det var både nedgångar och uppgångar. Detta är historien om trots allt detta urgamla visdom växte upp till ett starkt och hälsosamt 21 år gammalt företag.


Det första Phoenix-ögonblicket...

Tillbaka till det där marknadsståndet på The Moor, varje morgon satte jag upp det där ståndet när det regnar eller skiner och utvecklade långsamt tillräckligt med handel för att göra det värt besväret. Det var verkligen hårt arbete, bara för mig som ett enmansföretag, men jag höll på att lära mig, sex månader arbetade jag med den pitchen och byggde sakta upp branschen. Så en dag kom marknadschefen och hälsade på mig, han sa att han var verkligen ledsen, men planen jag var på hade varit licensierad till en utländsk kille år innan som de trodde hade åkt tillbaka till sitt hemland för gott. Men han hade kommit tillbaka och ville nu ha tillbaka sin pitch. Bara sådär - jag var i konkurs. Den helgen var jag förtvivlad, totalt deprimerad, allt det där hårda arbetet som verkade ha gått till spillo. Måndag morgon ringde telefonen och det var marknadschefen, får jag gå och träffa honom. En inomhusbutik fanns tillgänglig, en stor, på Sheaf Market tvärs över stan, som en tröst (för att jag förlorade The Moor-pitch) kunde de låta mig hyra den gratis i tre månader, jag var tvungen att använda alla mina pengar att fixa den. Men från dag ett handlade jag lönsamt och behövde inte ställa upp på morgonen, bara rulla upp luckorna. Jag hade råd med personal och ännu viktigare, tid att utveckla fler produkter och vinsten räckte till att finansiera öppnandet av fler butiker. Så det gick från uppenbar katastrof till den första lyckan.


Den andra Phoenix 

Så det fanns butiker på Sheffield Market, Bakewell och Castleton, det var de första dagarna... lära sig om presenter och sälja dem. Sömnstenar och lavendelolja. Att lyssna på kunderna och ta reda på vad de vill ha. Under tiden hade jag engagerat mig i ett företag som sålde kaffe till pubar och restauranger på den tiden... vi bytte ut det till grossistförsäljning av presentartiklar, med AW-märket och produkterna. Det gick bra även om det var lite skumt här och där. Det fanns saker som jag inte var nöjd med. (Men åtminstone här utvecklades Simmering Granules). Jag är inte säker på om jag blev utstött eller om jag sålde ut det företaget (det är en lång historia) men jag tog med mig varumärket AW och Ancient Wisdom Marketing Ltd föddes i oktober 2000.


Den tredje Phoenix 

Jag kände mig avvisad och nedstämd, med inte mycket att visa under flera år av ansträngning förutom, ett gäng produkter och namnet Ancient Wisdom. Från den tiden bestämde jag mig - om vi skulle göra det här så skulle vi göra det med ärlighet och integritet, oavsett om det blir tufft eller det kommer högvatten. Förlåt..tillbaka till historien... När jag började igen utan något riktigt kapital att tala om, var jag tvungen att tänka utanför ramarna. Så jag gjorde en affär med ett stort internationellt företag med ett stort lagerkomplex i Lincolnshire. Chefen var en sympatisk flamboyant kille. Jag presenterade mina idéer för honom, och han sa bara ja, låt oss göra det. Affären var denna: Vi gjorde produktutveckling och marknadsföring, de gjorde tillverkning, lagerhållning och distribution och betalade en licensavgift till AW. Det gick väldigt bra till att börja med, men så småningom upptäckte vi att de hade allvarliga kassaflödesproblem och att de inte betalade oss... vid det tillfället såg det ut som slutet, det var verkligen svårt och deprimerande. Affärerna gick bra, men i princip hade vi inga pengar som kom in. Det var några hemska månader av plågsamt limbo. Sedan inträffade katastrofen, jag fick ett samtal vid 03:00, handelsgården i Lincs brann. Tidigt på morgonen körde jag ner för att se hur illa det kunde vara. Jag kom för att se ett rykande vrak, fem brandbilar som fortfarande spolade ner glöden. Två kvarter förblev oskadade, ett spolade vatten på företagets kontor, den andra förvånansvärt nog - Ancient Wisdom-lagret (vardera sidan hade brunnit ner). Jag gick till chefen och erbjöd honom 20 % av aktiens värde för att köpa ut det... vilket var varenda krona jag hade och kunde låna. Otroligt nog tackade han ja, och redan nästa dag lastade vi flera stora lastbilar och förde lagret till Sheffield. Vi hittade ett tillfälligt lager (i ett gammalt bryggeri) men flyttade snart till Lancelot Works i Heeley. Äntligen var vi fria att handla hur vi ville. Det var ett mycket STORT lyckouppehåll och så klart fenixeffekten. Ancient wisdom var i detta fall bokstavligen fågeln Fenix som faktiskt steg upp ur lågorna. Senare började vi på allvar importera från Indien, sedan Kina och för några år sedan Indonesien. Våra egna kontor och lager i Kina och Indonesien. Alla dessa milstolpar har kommit och gått, inte minst flyttade vi till vårt nya hem på Parkwood Business Park för några år sedan. Naturligtvis finns det mycket mer i den här berättelsen, här lämnat oberättat, men detta ger dig en känsla för vårt arv och historia.


Du kommer att märka att allt eftersom berättelserna går har vi haft mer än vår beskärda del av katastrofer. Men det jag lärde mig (och detta är sant för livet och affärerna) när det går väldigt dåligt, om du behåller tron och integriteten kommer något utomordentligt bra ur det. Detta har jag kallat Phoenix-effekten. Jag tror att det bara fungerar om de underliggande värderingarna finns där. Så många gånger har katastrofen inträffat, och så många gånger har det visat sig vara det bästa någonsin. Fenixen har rest sig och fortsätter att stiga och faktiskt finns det många fler exempel än jag har beskrivit i denna berättelse. Naturligtvis kanske du är skeptisk och säger att Fenixen bara är ett påhitt av min fantasi, och det har bara varit en fråga om tur och slumpmässiga händelser. Allt jag säger är när livet ger dessa citroner, ha tro, så får du se att lemonaden är precis runt hörnet. Kanske, bara kanske. Så tro utifrån ditt hjärta, inte ditt förnuft. Men när allt är sagt och gjort.. vi klarade det, vi är fortfarande här och dessutom - i finfinhet - som man säger i Yorkshire. Vi gjorde det inte bara på grund av Fenixeffekten utan på grund av människor som du, våra fantastiska kunder. Några av er har varit här sedan de allra första dagarna, andra hängde med längs vägen, men alla har bidragit på något sätt till vad AW är idag, inklusive, det måste sägas, det fantastiska team av entusiastiska människor som jag är hedrad att arbeta med på AW. 

Vad nu... jag hoppas att du är med på resan, AW är helt vuxen nu och det är dags att verkligen komma vidare. 

David Hardy 

Chef Direktör


Framåt fortsatte företaget att växa och öppnade nya lager i Indonesien och Slovakien. Tills mitt i den första stora vågen av pandemin 2020 drabbades företaget av en stor katastrof.


Fjärde Phoenix. 

Observera att detta meddelande skrevs av David (AW-grundaren) på ettårsdagen av evenemanget. En varm julidag för nästan ett år sedan städade någon på AW upp ett mindre oljestänk, och enligt hälsa och säkerhet slängdes den oljeindränkta trasan noggrant i soporna. Papperet måste (enligt Hälsa och säkerhet) förvaras utanför byggnaden. Papperskorgen måste vara låsbar för att undvika att någon rökare slänger i en cigarett-stump. Enligt H&S riktlinjer. Sex timmar senare, lite före midnatt, inträffade en självförbränning i den varmförseglade tryckkokaren. Det borde förmodligen ha slocknat i brist på syre, men ett litet hål i plasten smälte upp, och en het västlig vind den natten räckte precis för att väcka lågan. På grund av H&S-reglerna måste IBC:er av oljor förvaras utomhus. Nu kan en brinnande soptunna precis ha brunnit ut, men IBC:n i närheten började smälta av värmen. Oljan rann ut och rann över parkeringen och under en dörr som innehöll det eteriska oljerummet, och naturligtvis fattade den eld allt eftersom. Något (troligen gasen till golvvärmen) fattade eld och exploderade när jalusidörrarna blåste av. Vinden blåste lågorna västerut genom byggnaden. Först genom fabriken, sedan huvudlagret sedan kontorskvarteret. Jag var i en annan tidszon. Tidigt på morgonen i Indonesien surrar min mobil. Jag kommer aldrig att glömma Tomas tårfläckade ansikte inramat av en massiv eldsvåda. Det är över, det är över.. Var allt han kunde säga. Inom två och en halv timme brändes platsen ner till grunden, trots en snabb respons och tapper insats från brigaden. Det var den största brand som Sheffield hade sett på flera år. Hela dramat från förbränning av soptunnan till brandbilarna som anlände till den totala förstörelsen fångades på CCTV av en högnivåkamera på parkeringen.

 

Från detta till detta...

in 2 hours...


Den dagen var en monumental chock inte bara för mig utan för alla på AW, och många av våra kunder och leverantörer som varit med oss i flera år. Folk frågar mig hur jag kände mig i det ögonblicket? 

Svaret är en del av mig kunde bara ha gett upp, jag sa till mig själv att jag är för gammal för att ta itu med det här. Tanken gick genom min hjärna, att företaget skulle kunna likvideras, försäkringen yrkas, alla betalade sig.. gå i pension, game over - den enkla vägen ut. 

Min hjärna gjorde de kalla hårda beräkningarna, men mitt hjärta höll den avgörande rösten... och när jag tänkte på de människor som är beroende av AW, de 25 åren av hårt arbete med att bygga upp det. När jag började få tusentals meddelanden om support från kunder, från dig kanske.. då fanns det inget alternativ.. 

Planen. Det fanns inget sätt att vi kunde ge upp.. Jag satte mig på det enda planet från Bali på en månad.. och kom tillbaka till Storbritannien inom en vecka. Så Tomas, Katka och jag gjorde en plan. Vi tar itu med detta som ett team. Det här jobbet skulle inte bli lätt, men med tillräckligt med stöd, energi och lagarbete trodde jag att vi skulle kunna återhämta oss. Men mer än så, för att låna en fras.. Jag sa till teamet.. vi var tvungna att bygga tillbaka bättre.. och tänka 3X större. 

Smidd i elden.. 

När vi började arbeta var det några som inte kunde klara av det och lämnade oss, men de flesta stannade och kavlade upp ärmarna och fortsatte med att bygga tillbaka bättre (för att låna en fras). Jag måste säga att det finns några personer på AW som tog sig an utmaningen och överträffade alla förväntningar. Och kom ihåg inte bara branden, utan den pandemi och Brexit som vi har varit tvungna att hantera.. Mitt personliga tack till dessa AW Heros, utan dem skulle AW inte vara här idag. Många människor på AW växte i karaktär och förmågor. Naturligtvis har detta varit en prövning för dig också, pandemin har testat hela världen, så det finns en känsla av att vi alla kom igenom detta.




Caption

Tack så mycket!

Tack! Vi fick ett enormt stöd från våra leverantörer, både med praktisk hjälp och moraliskt stöd. Även konkurrenter erbjöd hjälp. Men utan tvekan, utan ditt generösa stöd; våra fantastiska kunder, skulle vi inte ha klarat av det. Och så.. Jag måste säga å allas vägnar på AW, å alla hantverkares vägnar i Bali, Indien och Kina, å våra agenters vägnar, Ringo, Coco & Chatterjee, jag måste säga ett stort hjärtligt TACK!! Och var säker - alla, från vår Jacob i lagret till damerna som täljer Hati-Hati Angels på Bali till maskinisterna som syr indiska bomullspåsar.. vi alla (inklusive jag själv) är ödmjuka, och tacksamma, tacksamma för ditt stöd. 

2022 - framtiden 

Sedan branden i juli 2020 som i det ögonblicket verkade vara slutet, i sann Fenix-stil, med hårt arbete, kreativitet och support från våra kunder har AW gått vidare. Vi lyckades förvärva och flytta till Affinity Park ett tre gånger större lager, vår EU-verksamhet expanderade snabbt och vår aromatfabrik har återupprättats. Så sedan den där hemska dagen har AW faktiskt mer än återhämtat sig och handlar nu dubbelt så mycket.

Framtidsplanerna för 2022 

Lagret som brann ner har nu nästan byggts om (större & bättre) och vi kommer att flytta vår aromatfabrik till detta utrymme. I Slovakien kommer vårt centrala EU-distributionslager att flytta till ett nytt specialbyggt center som är tre gånger så stort. Stora logistiska steg alla utformade för att hjälpa oss att betjäna er, våra kunder bättre...

Följ med oss på resan idag.